the crescent moon girl
Home message ARCHIVEnetworks
posted by sarah at Selasa, November 24, 2009

suatu malam, di sebuah rumahlistrik padam
lalu sang pemilik rumah menghidupkan empat buah lilin
dan sang pemilik rumah pun keluar

beberapa saat kemudian, lilin keempat padam
lilin ketiga bertanya kepada lilin keempat
"wahai lilin keempat, mengapa engkau padam?"
lilin keempat pun menjawab
"aku adalah lilin cinta, mana mungkin aku hidup tanpa cinta"

lalu lilin ketiga pun padam dan lilin kedua bertanya kepada lilin ketiga
"wahai lilin ketiga, mengapa engkau padam?"
dan lilin ketiga menjawab
"aku adalah lilin kedamaian, mana munglin aku hidup jika tidak ada cinta yang membawa kedamaian"

dan, lilin kedua pun padam
lalu lilin pertama bertanya
"wahai lilin kedua mengapa engkau padam?"
"akulah lilin keadilan, mana mungkin ada keadilan jika tidak ada kedamaian dan cinta" jawab lilin kedua

lalu, sang pemilik rumah pun datang
ia melihat hanya ada satu lilin yang masih hidup

dan, lilin kedua bertanya
"wahai lilin pertama, mengapa engkau tidak padam?"
"akulah lilin harapan dan aku tidak boleh padam, karena tanpa aku maka tak akan ada cahaya di ruangan ini"

___Apa Hikmahnya ??? ___

Lilin-lilin ini bagaikan diri kita

tanpa cinta tak ada kedamaian
tanpa kedamaian tak ada keadilan
namun harapan kan slalu ada

Label:

the crescent moon girl
Just look up we are both under the same starry sky
navigation
By Labels : blog, juststory, traveljournal, review buku, 0812ss
info

ABOUT Personal blog with random post
ESTABLISHED November 2009
ONLINE
HITS
CREDIT 1 | 2 | 3 | 4 | ♥